Εκείνα
τα χρόνια , τα παιδικά του , δεν τον ενδιέφερε τόσο , αν θα παραθέριζε
κάπου . Πως άλλωστε θα μπορούσε να γίνει αυτό . Δύσκολα χρόνια .
Δουλειές υπήρχαν , αλλά ήταν και η προσαρμογή δύσκολη και που μυαλό για
τέτοιες πολυτέλειες . Η πιο μεγάλη χαρά που μπορούσε να περιμένει ο
κύριος ΑΜ , ήταν η γιορτή την τελευταία μέρα της σχολικής περιόδου , που
θα σηματοδοτούσε τις ξέγνοιαστες μέρες που θα ακολουθούσαν , μέχρι τον
επόμενο Σεπτέμβρη .
Ξέγνοιαστες
μέρες ...γι αυτόν και την παλιοπαρέα του , εκεί στην γειτονιά , στο
μικρό σοκάκι της Καλογρέζας , ίσως το μικρότερο τώρα που το σκέφτεται ,
με τα χαμηλά κεραμοσκεπασμένα προσφυγικά και τα δυό τρία διώροφα , των πιο καλά στεκούμενων γειτόνων .
Αλήθεια , θυμάσαι εκείνο το βράδυ που ο δρόμος μας έφερε σ' εκείνο το στενό ;
Ξέγνοιαστες
όμως μόνο γι' αυτόν , γιατί οι άλλοι , οι μεγάλοι , άλλα είχαν στο
μυαλό τους . Οι μεγάλες απεργίες των οικοδόμων που συντάρασσαν την ήδη
ταραγμένη Αθήνα , οι πορείες των εργατών , οι κινητοποιήσεις των
Λαμπράκηδων . Οι πιο δύσκολες μέρες ήταν ακόμα μπροστά κι αυτός άργησε
να το καταλάβει . Ο κόσμος γι' αυτόν και την παρέα του , έφτανε μόνο
στην άκρη των δύο δρόμων της γειτονιάς του , στην Βιθυνίας και στην
Ζωοδόχου Πηγής , εκεί , μήτε μέτρο παραπάνω .
Μεγάλη
υπόθεση οι καλοκαιρινές διακοπές για τον Κύριο ΑΜ τότε . Τα βιβλία
συγκεντρώνονταν σε μια γωνιά , για να επιστραφούν ώστε να τα βρουν οι
μικροί ! μερικές φορές , με έναν μαγικό τρόπο , βρίσκονταν τα βιβλία της
επόμενης τάξης σε κάποια γωνιά του σπιτιού για να γίνει η κατάλληλη
προετοιμασία της επόμενης χρονιάς . Μάταια βέβαια περίμεναν . Που μυαλό
γι αυτά .
Απ'
το πρωί , μπάλα στο απέναντι άχτιστο οικόπεδο της γιαγιάς Πιπινιώς ,
άρμεγμα στις μουριές που έστεκαν φουντωμένες στα δύο πεζοδρόμια και με
τα μούρα ζουμερά να στέκουν και να μας φωνάζουν να πάμε να τα μαζέψουμε .
Τα μεσημέρια , αποκαμωμένος αυτός και οι υπόλοιποι , αλλά πιο πολύ για
να γλυτώσουν απ' την γκρίνια της Μάνας , έφτανε ένας τριμμένος "μικρός
ήρωας" και οι περιπέτειες του Γιώργου Θαλάσση , για να ξαποστάσει και
τ' απόγεμα , ατέλειωτες ποδηλατάδες .
Ποτέ δεν κατάλαβε , πως έμαθαν να κάνουν ποδήλατο τόσα πιτσιρίκια , σε ένα μόνο ποδήλατο !
Ήταν μαγική αυτή η γειτονιά ...
Όμως
, αυτό που τ' άρεσε πιο πολύ τα καλοκαίρια , ήταν όταν έπεφτε ο ήλιος .
Το χλωμό φως που έριχναν οι δυο λάμπες στην άκρη του δρόμου , δεν
έφτανε για να φωτίσει τις σκανταλιές που έβρισκαν την ευκαιρία να
"γεννηθούν" . Ούτε καν τον φόβιζε η παρουσία των κυράδων που μαζεύονταν
στις άκρες των πεζοδρομίων για να κάνουν την επίσημη ανασκόπηση των
γεγονότων της ημέρας .
Αν η τύχη τόφερνε και βρισκόταν κανένα περισσευούμενο
διφραγκάκι , τότε την γειτονιά την έσωζε το "ΡΙΟ" , ο μοναδικός σινεμάς
(έτσι τον λέγανε τότε) κι αυτό όχι για πολύ , γιατί την επόμενη ,
έπρεπε όλη γειτονιά , να αντέξει τα κατορθώματα του Μασίστα που είχαν
ξεσηκώσει όλοι οι πιτσιρικάδες .
Αν ήταν ακόμα πιο "τυχεροί" και περίσσευαν
μερικές δραχμούλες παραπάνω , τότε η βραδιά έκλεινε με ένα σουβλάκι
φτιαγμένο από τα άγια χέρια του Μήτσου κι ένα ξυλάκι σοκολάτα Παπασπύρου
. Μα δεν ήταν πάντα τυχεροί όλοι κι έτσι , πολλές φορές , το ξυλάκι ,
πέρναγε από στόμα σε στόμα , που έννοιες τότε για αρρώστιες κι άλλα
τέτοια ...
................................................................................................................................
Είχε
προσέξει από καιρό που "παίδευα" ένα μικρό βιβλιαράκι κι όταν είδε τον
τίτλο του με την άκρη του ματιού του , παίρνοντας το γνωστό αυστηρό του
ύφος , μου ζήτησε να ρίξει μια ματιά .
................................................................................................................................
Εφημερίς ΕΣΤΙΑ
10 Ιουνίου 1901
"
Εις τους επισήμους καραγκιόζηδες προσετέθησαν , ως αν ήσαν ολίγοι και
οι οικογενειακοί τοιούτοι. Παιδάκια δύο ή τριών οικογενειών στήνουν μίαν
σκηνήν , κατασκευάζουν τους ήρωας των δραμάτων και εις μάιν ταράτσαν
στήνουν το θέατρον των . Θεαταί ως επί το πολύ είναι οι γείτονες
θαυμάζοντες την ευφυΐαν των Τοτών . "
Η
Αθήνα ξενυχτά μέχρι τις δύο το πρωί και μετά από τις παραστάσεις
ρίχνεται στο χορό και στο τραγούδι , φέρνοντας ακόμα μία φορά σε δύσκολη
θέση τα όργανα του νόμου.*
..................................................................................................................................
Το
άσπρο σεντόνι της Αριστείδαινας , τα κεριά που αρπάζανε από το μανουάλι
της Ζωοδ. Πηγής και οι φιγούρες που έφτιαχνε ο Κυρ ΑΜ με τους άλλους
δύο Αλέξανδρους της "συμμορίας" , ήταν αρκετά για να στηθεί η παράσταση .
Μια αυτοσχέδια παράσταση , που πολλές φορές έφερνε και κέρδη οικονομικά
, αφού το ματσάκι από τα χρησιμοποιημένα εισιτήρια , που πέταγε ο
εισπράκτορας στην διπλανή στάση , ανάλαμβαναν το ρόλο του επίσημου
εισιτηρίου του θιάσου τους .
Τα
λίγα αυτοσχέδια σκαμνάκια , που αραδιάζονταν απέναντι από τον μπερντέ
που στέκονταν αγέρωχος ανάμεσα στις δυό τεράστιες συκιές της αυλής του
Κυρ Μιχάλη , γέμιζαν . Μαζί και οι τσέπες μας από πενταροδέκαρες που
όταν συγκεντρώνονταν κάμποσες , τις αντάλλασσαν με το πραγματικό
"έπαθλο" που δεν ήταν άλλο , από έναν σοκολατένιο πύραυλο !
Έτσι
πέρναγαν εκείνα τα καλοκαίρια . Γεμάτα ανεμελιά , παιγνίδια , σινεμάδες
, ξυλάκια παγωτό , "μικρούς ήρωες" που άλλαζαν χέρι ώρα την ώρα και πιο
σπάνια , με κάποιο μπάνιο στην μακρινή Λούτσα με το κόκκινο φορτηγό που
η αποστολή του τις άλλες ώρες ήταν να "εκτελεί μεταφορές" .
Και
πέρασαν τα χρόνια και ήρθαν άλλα , πάλι δύσκολα , αλλά με άλλα
παιγνίδια . Ήρθαν τα πρώτα πάρτυ , οι πρώτες φούμες και οι περαντζάδες
σε άλλες γειτονιές ...μα εκείνα με τον αυτοσχέδιο καραγκιόζη , θα του
μείνουν αξέχαστα , όσα χρόνια κι αν περάσουν .
*Το
απόσπασμα από την Εφ. Εστία , το βρήκα στο βιβλίο του Θόδωρου
Χατζηπανταζή "Η εισβολή του καραγκιόζη στην Αθήνα του 1890" και βρίσκετε
στις τελευταίες του σελίδες . Κλείνοντας την ενδιαφέρουσα ανάγνωσή του ,
ήρθε αυτό για να μου φέρει στην μνήμη τα καλοκαίρια της δεκαετίας του
'60.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου