καφενειο
Τη στιγμή που η κυβέρνηση και η τρόικα έχουν εξαπολύσει πογκρόμ κατά συνταξιούχων, εργαζομένων και δήθεν «συντεχνιών» του δημόσιου τομέα, η Κομισιόν ξεμπροστιάζει την κυβέρνηση και τους προπαγανδιστές της αποκαλύπτοντας ότι η μεγαλύτερη συντεχνία στη χώρα μας, η συντεχνία που χαίρει απολύτου ασυλίας, είναι οι εφοπλιστές...
Σε έγγραφο με ημερομηνία 17 Αυγούστου διατυπώνει 35 ερωτήματα προς την κυβέρνηση για συγκεκριμένες φοροαπαλλαγές και προνόμια των εφοπλιστών και ζητεί να καταργηθούν.
Αν αυτό δεν συμβεί άμεσα, προειδοποιείται η κυβέρνηση με παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ακόμη και οι Βρυξέλλες έχουν «θορυβηθεί» για την πρωτοφανούς έκτασης γκάμα φορολογικών απαλλαγών που παρέχει στους εφοπλιστές το ελληνικό φορολογικό δίκαιο, όπως επίσης και την προνομιακή μεταχείριση που απολαμβάνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Μάλιστα η Κομισιόν θέτει ζήτημα ακόμη και συμβατότητας των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν τόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες όσο και ο φορολογικός «παράδεισος» των σκαφών αναψυχής με τον «μανδύα» των περίφημων ΝΕΠΑ (Ναυτιλιακές Εταιρείες Πλοίων Αναψυχής) με την κοινοτική νομοθεσία.
Για τον λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις ως προς τη φύση και τη σκοπιμότητα αυτής της προνομιακής μεταχείρισης.
Ας σημειωθεί ότι την ίδια ώρα που κάτι λιγότερο από 1 εκατομμύριο μισθωτοί και συνταξιούχοι (για την ακρίβεια 910.000 έως τώρα, αλλά με τον αριθμό τους να βαίνει αυξανόμενος) αδυνατούν να πληρώσουν στο ακέραιο ακόμη και μία δόση (!) του φόρου εισοδήματος με τα απανωτά χαράτσια (ΔΕΗ, μπλοκάκια κ.λπ.), τη φορεπιδρομή και την εξαφάνιση του αφορολογήτου ορίου, οι εφοπλιστές στην Ελλάδα απολαμβάνουν ούτε μίας ούτε δύο, αλλά… οκτώ (!!!) διαφορετικών φορολογικών απαλλαγών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν έχει αποστείλει από τις 17 Αυγούστου έγγραφο στην ελληνική κυβέρνηση -με το οποίο θέτει συνολικά 35 κρίσιμα ερωτήματα, με στόχο να διερευνήσει την ύπαρξη κρατικών μέτρων προς όφελος των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα και, στην περίπτωση που διαπιστωθεί η ύπαρξη τέτοιων μέτρων, να ελέγξει κατά πόσο τα μέτρα αυτά είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά.
Για την αποστολή απαντήσεων τέθηκε προθεσμία 20 ημερών, η οποία παρήλθε, για να σταλούν και να ελεγχθούν ώστε να διαπιστωθεί εάν θα κινηθεί νομική διαδικασία εις βάρος της χώρας μας.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως η κυβέρνηση θα πρέπει να καταργήσει αμέσως όσες φοροαπαλλαγές αντίκεινται στο κοινοτικό δίκαιο προκειμένου να μην παραπεμφθεί η χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η Ε.Ε. κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει μεταξύ άλλων αναφορά για τις οκτώ εξής απαλλαγές:
1. Ειδικός φόρος επί των ακινήτων
Ο Νόμος 3091/2002 προβλέπει ότι οι εγκατεστημένες στην Ελλάδα ναυτιλιακές εταιρείες του Α.Ν. 89/1967 και λοιπές πλοιοκτήτριες εταιρείες εμπορικών πλοίων απαλλάσσονται από έναν ειδικό φόρο που θα όφειλαν κανονικά προκειμένου τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν αποκλειστικώς ως γραφεία ή αποθήκες για την κάλυψη λειτουργικών τους αναγκών ή τα οποία εκμισθώνουν σε παρόμοιες εταιρείες να χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς ως γραφεία ή αποθήκες για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών.
Ο Νόμος 3943/2011 φαίνεται ότι είναι ο πλέον πρόσφατος με τον οποίον επανήλθε σε ισχύ η συγκεκριμένη απαλλαγή για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Άλλες απαλλαγές: Απαλλαγή από τον φόρο χωρητικότητας, μείωση των καταβλητέων εξόδων που σχετίζονται με την εργασία, απαλλαγή από τη φορολογία υπεραξίας και μερισμάτων, τη φορολογία κληρονομιάς, τα τέλη χαρτοσήμου, τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου κ.ά. Η προκαταρκτική άποψη της Επιτροπής είναι ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή κανενός είδους ενίσχυση για τις εταιρείες οι οποίες δεν είναι γνήσιες ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
2. Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου
Ο Ν. 1676/1986 προβλέπει μεταξύ άλλων ειδικό φόρο 1% επί της συγκέντρωσης κεφαλαίου, ήτοι επί της σύστασης, μετατροπής ή συγχώνευσης εταιρείας, της αύξησης κεφαλαίου ή της εισφοράς κεφαλαίου. Το άρθρο 22 στοιχείο β’ του Ν. 1676/86 που προέβλεπε την απαλλαγή από τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου της συμπλοιοκτησίας, των ναυτιλιακών κοινοπραξιών και των κάθε μορφής ναυτιλιακών εταιρειών καταργήθηκε με το άρθρο 24 παρ. 3 του Ν. 3763/09 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας ΦΠΑ.
3. Ενιαίος ειδικός φόρος επί των πετρελαιοειδών
Οι ελληνικές αρχές καλούνται να αιτιολογήσουν το γιατί οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να απαλλάσσονται από τη φορολογία αυτή και εάν αυτό είναι συμβατό με τις κατευθυντήριες γραμμές.
4. Απαλλαγή από λοιπή φορολογία βάσει του Ν. 3763/2009
Το άρθρο 39 του Ν. 3763/2009 τροποποίησε το άρθρο 35 του Ν. 814/1978 προκειμένου να συμπεριληφθούν οι εταιρείες οι οποίες έχουν συσταθεί στην Ελλάδα βάσει του άρθρου 25 του Ν. 27/1975 στο πεδίο εφαρμογής από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου, από κάθε τέλος χαρτοσήμου και από κάθε άλλη επιβάρυνση, με ορισμένες εξαιρέσεις σε σχέση με κέρδη προερχόμενα από τις δραστηριότητες που περιγράφονται στο ίδιο άρθρο 25 του Ν. 27/1975.
Η Ε.Ε. ζητά να μάθει τον σκοπό της τροποποίησης και να διευκρινίσει η Αθήνα κατά πόσο άλλους είδους απαλλαγές κατέστησαν εφαρμοστέες στις ναυτιλιακές εταιρείες με διατάξεις του Ν. 3763/2009 ή με οποιαδήποτε άλλη πρόσφατη φορολογική νομοθεσία.
5. Μείωση συναφούς με την εργασία κόστους
Η Ελλάδα καλείται να εξηγήσει αναλυτικά τον τρόπο με τον οποίο συμμορφώνεται ή αυθαιρετεί με τα προβλεπόμενα για μείωση του ύψους ή απαλλαγή από την καταβολή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης ή/και από την καταβολή φόρου εισοδήματος από τους ναυτικούς, αλλά μόνον για τους ναυτικούς οι οποίοι είναι πολίτες της Ε.Ε./του ΕΟΧ και εφόσον εργάζονται σε πλοία (συμπεριλαμβανομένων των οχηματαγωγών ro-ro) που εξυπηρετούν τακτικές γραμμές επιβατικών μεταφορών μεταξύ λιμένων της Ε.Ε./του ΕΟΧ.
6. Νόμος 2843/2000
Με τον Νόμο 2843/2000 δημιουργήθηκε μια ειδική μορφή ανώνυμης εταιρείας, η ΕΕΠΝ, της οποίας αποκλειστικός σκοπός είναι η πραγματοποίηση επενδύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Σύμφωνα με το άρθρο 23 του ίδιου νόμου το εισόδημα που αποκτάται από την ΕΕΠΝ και το εισόδημα που αποκτούν εξ αυτής οι μέτοχοι, είτε υπό τη μορφή μερισμάτων είτε υπό τη μορφή διανομών κεφαλαίου και της υπεραξίας αυτού, απαλλάσσονται από κάθε άμεσο ή έμμεσο φόρο, εισφορά ή κράτηση.
7. Ετήσιες εισφορές σε σχέση με δάνεια – Νόμος 128/75
Βάσει του Ν. 128/1975, με ελάχιστες εξαιρέσεις, επιβάλλεται ετήσια εισφορά 0,6% (0,05% σε μηνιαία βάση) επί του μέσου ανεξόφλητου μηνιαίου υπολοίπου κάθε δανείου που έχει χορηγηθεί από τράπεζα προς έναν κάτοικο Ελλάδας. Επικρατεί η εντύπωση ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες απαλλάσσονται από αυτή τη εισφορά.
8. Καθεστώς των πλοίων ναυτιλιακής εταιρείας πλοίων αναψυχής (πλοίων ΝΕΠΑ) και ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις που ισχύουν για αυτές.
ΘΑΝ. ΠΑΝ.
ΠΗΓΗ: avgi.gr
Σχόλιο εδώ και τώρα: Πέρα από τις χρήσιμες πληροφορίες έχουν ενδιαφέρον 2 πράγματα.
1. Το πως θα γίνει η φορολόγηση των εφοπλιστών μετά στην απόλυτη ελευθερία κινήσεων που τους έχει δοθεί.
2. Γιατί άραγε η ΕΕ αποφάσισε ξαφνικά να "ευαισθητοποιηθεί"; Μήπως πράγματι κάποια Γερμανικά fund δεν τα πάνε καλά τελευταία με τις επενδύσεις τους κι αποφάσισαν να ανοίξουν παρτίδες με τους δικούς μας;
Σε έγγραφο με ημερομηνία 17 Αυγούστου διατυπώνει 35 ερωτήματα προς την κυβέρνηση για συγκεκριμένες φοροαπαλλαγές και προνόμια των εφοπλιστών και ζητεί να καταργηθούν.
Αν αυτό δεν συμβεί άμεσα, προειδοποιείται η κυβέρνηση με παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ακόμη και οι Βρυξέλλες έχουν «θορυβηθεί» για την πρωτοφανούς έκτασης γκάμα φορολογικών απαλλαγών που παρέχει στους εφοπλιστές το ελληνικό φορολογικό δίκαιο, όπως επίσης και την προνομιακή μεταχείριση που απολαμβάνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Μάλιστα η Κομισιόν θέτει ζήτημα ακόμη και συμβατότητας των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν τόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες όσο και ο φορολογικός «παράδεισος» των σκαφών αναψυχής με τον «μανδύα» των περίφημων ΝΕΠΑ (Ναυτιλιακές Εταιρείες Πλοίων Αναψυχής) με την κοινοτική νομοθεσία.
Για τον λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις ως προς τη φύση και τη σκοπιμότητα αυτής της προνομιακής μεταχείρισης.
Ας σημειωθεί ότι την ίδια ώρα που κάτι λιγότερο από 1 εκατομμύριο μισθωτοί και συνταξιούχοι (για την ακρίβεια 910.000 έως τώρα, αλλά με τον αριθμό τους να βαίνει αυξανόμενος) αδυνατούν να πληρώσουν στο ακέραιο ακόμη και μία δόση (!) του φόρου εισοδήματος με τα απανωτά χαράτσια (ΔΕΗ, μπλοκάκια κ.λπ.), τη φορεπιδρομή και την εξαφάνιση του αφορολογήτου ορίου, οι εφοπλιστές στην Ελλάδα απολαμβάνουν ούτε μίας ούτε δύο, αλλά… οκτώ (!!!) διαφορετικών φορολογικών απαλλαγών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν έχει αποστείλει από τις 17 Αυγούστου έγγραφο στην ελληνική κυβέρνηση -με το οποίο θέτει συνολικά 35 κρίσιμα ερωτήματα, με στόχο να διερευνήσει την ύπαρξη κρατικών μέτρων προς όφελος των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα και, στην περίπτωση που διαπιστωθεί η ύπαρξη τέτοιων μέτρων, να ελέγξει κατά πόσο τα μέτρα αυτά είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά.
Για την αποστολή απαντήσεων τέθηκε προθεσμία 20 ημερών, η οποία παρήλθε, για να σταλούν και να ελεγχθούν ώστε να διαπιστωθεί εάν θα κινηθεί νομική διαδικασία εις βάρος της χώρας μας.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως η κυβέρνηση θα πρέπει να καταργήσει αμέσως όσες φοροαπαλλαγές αντίκεινται στο κοινοτικό δίκαιο προκειμένου να μην παραπεμφθεί η χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η Ε.Ε. κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει μεταξύ άλλων αναφορά για τις οκτώ εξής απαλλαγές:
1. Ειδικός φόρος επί των ακινήτων
Ο Νόμος 3091/2002 προβλέπει ότι οι εγκατεστημένες στην Ελλάδα ναυτιλιακές εταιρείες του Α.Ν. 89/1967 και λοιπές πλοιοκτήτριες εταιρείες εμπορικών πλοίων απαλλάσσονται από έναν ειδικό φόρο που θα όφειλαν κανονικά προκειμένου τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν αποκλειστικώς ως γραφεία ή αποθήκες για την κάλυψη λειτουργικών τους αναγκών ή τα οποία εκμισθώνουν σε παρόμοιες εταιρείες να χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς ως γραφεία ή αποθήκες για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών.
Ο Νόμος 3943/2011 φαίνεται ότι είναι ο πλέον πρόσφατος με τον οποίον επανήλθε σε ισχύ η συγκεκριμένη απαλλαγή για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Άλλες απαλλαγές: Απαλλαγή από τον φόρο χωρητικότητας, μείωση των καταβλητέων εξόδων που σχετίζονται με την εργασία, απαλλαγή από τη φορολογία υπεραξίας και μερισμάτων, τη φορολογία κληρονομιάς, τα τέλη χαρτοσήμου, τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου κ.ά. Η προκαταρκτική άποψη της Επιτροπής είναι ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή κανενός είδους ενίσχυση για τις εταιρείες οι οποίες δεν είναι γνήσιες ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
2. Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου
Ο Ν. 1676/1986 προβλέπει μεταξύ άλλων ειδικό φόρο 1% επί της συγκέντρωσης κεφαλαίου, ήτοι επί της σύστασης, μετατροπής ή συγχώνευσης εταιρείας, της αύξησης κεφαλαίου ή της εισφοράς κεφαλαίου. Το άρθρο 22 στοιχείο β’ του Ν. 1676/86 που προέβλεπε την απαλλαγή από τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου της συμπλοιοκτησίας, των ναυτιλιακών κοινοπραξιών και των κάθε μορφής ναυτιλιακών εταιρειών καταργήθηκε με το άρθρο 24 παρ. 3 του Ν. 3763/09 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας ΦΠΑ.
3. Ενιαίος ειδικός φόρος επί των πετρελαιοειδών
Οι ελληνικές αρχές καλούνται να αιτιολογήσουν το γιατί οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να απαλλάσσονται από τη φορολογία αυτή και εάν αυτό είναι συμβατό με τις κατευθυντήριες γραμμές.
4. Απαλλαγή από λοιπή φορολογία βάσει του Ν. 3763/2009
Το άρθρο 39 του Ν. 3763/2009 τροποποίησε το άρθρο 35 του Ν. 814/1978 προκειμένου να συμπεριληφθούν οι εταιρείες οι οποίες έχουν συσταθεί στην Ελλάδα βάσει του άρθρου 25 του Ν. 27/1975 στο πεδίο εφαρμογής από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου, από κάθε τέλος χαρτοσήμου και από κάθε άλλη επιβάρυνση, με ορισμένες εξαιρέσεις σε σχέση με κέρδη προερχόμενα από τις δραστηριότητες που περιγράφονται στο ίδιο άρθρο 25 του Ν. 27/1975.
Η Ε.Ε. ζητά να μάθει τον σκοπό της τροποποίησης και να διευκρινίσει η Αθήνα κατά πόσο άλλους είδους απαλλαγές κατέστησαν εφαρμοστέες στις ναυτιλιακές εταιρείες με διατάξεις του Ν. 3763/2009 ή με οποιαδήποτε άλλη πρόσφατη φορολογική νομοθεσία.
5. Μείωση συναφούς με την εργασία κόστους
Η Ελλάδα καλείται να εξηγήσει αναλυτικά τον τρόπο με τον οποίο συμμορφώνεται ή αυθαιρετεί με τα προβλεπόμενα για μείωση του ύψους ή απαλλαγή από την καταβολή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης ή/και από την καταβολή φόρου εισοδήματος από τους ναυτικούς, αλλά μόνον για τους ναυτικούς οι οποίοι είναι πολίτες της Ε.Ε./του ΕΟΧ και εφόσον εργάζονται σε πλοία (συμπεριλαμβανομένων των οχηματαγωγών ro-ro) που εξυπηρετούν τακτικές γραμμές επιβατικών μεταφορών μεταξύ λιμένων της Ε.Ε./του ΕΟΧ.
6. Νόμος 2843/2000
Με τον Νόμο 2843/2000 δημιουργήθηκε μια ειδική μορφή ανώνυμης εταιρείας, η ΕΕΠΝ, της οποίας αποκλειστικός σκοπός είναι η πραγματοποίηση επενδύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Σύμφωνα με το άρθρο 23 του ίδιου νόμου το εισόδημα που αποκτάται από την ΕΕΠΝ και το εισόδημα που αποκτούν εξ αυτής οι μέτοχοι, είτε υπό τη μορφή μερισμάτων είτε υπό τη μορφή διανομών κεφαλαίου και της υπεραξίας αυτού, απαλλάσσονται από κάθε άμεσο ή έμμεσο φόρο, εισφορά ή κράτηση.
7. Ετήσιες εισφορές σε σχέση με δάνεια – Νόμος 128/75
Βάσει του Ν. 128/1975, με ελάχιστες εξαιρέσεις, επιβάλλεται ετήσια εισφορά 0,6% (0,05% σε μηνιαία βάση) επί του μέσου ανεξόφλητου μηνιαίου υπολοίπου κάθε δανείου που έχει χορηγηθεί από τράπεζα προς έναν κάτοικο Ελλάδας. Επικρατεί η εντύπωση ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες απαλλάσσονται από αυτή τη εισφορά.
8. Καθεστώς των πλοίων ναυτιλιακής εταιρείας πλοίων αναψυχής (πλοίων ΝΕΠΑ) και ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις που ισχύουν για αυτές.
ΘΑΝ. ΠΑΝ.
ΠΗΓΗ: avgi.gr
Σχόλιο εδώ και τώρα: Πέρα από τις χρήσιμες πληροφορίες έχουν ενδιαφέρον 2 πράγματα.
1. Το πως θα γίνει η φορολόγηση των εφοπλιστών μετά στην απόλυτη ελευθερία κινήσεων που τους έχει δοθεί.
2. Γιατί άραγε η ΕΕ αποφάσισε ξαφνικά να "ευαισθητοποιηθεί"; Μήπως πράγματι κάποια Γερμανικά fund δεν τα πάνε καλά τελευταία με τις επενδύσεις τους κι αποφάσισαν να ανοίξουν παρτίδες με τους δικούς μας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου